Câu hỏi:
2 năm trước

Fill in each numbered blank with one suitable word or phrase.

ENDANGERED LANGUAGES: WHY DO LANGUAGES DIE?

In an article recently published in The New Yorker, the issue of endangerd languages is explored in depth. They report a concern that up to half (1)____ today’s living languages are in danger and will be extinct by the end of the 21st century, other than what (2) ____ preserved in archives. This means a language dies on average every four months.

Languages (3) _____ for many reasons. Some are cultural. For example, many cultures have been colonised or otherwise (4) ____ by another culture. Often, this translated into suppressing the native culture's (5)____ tongue. If these conditions lasted long enough, then these languages dwindled, were only spoken in secret or died out altogether.

Numerous examples exist in North America, where (6) ______ people, now known as First Nations’ people, have (7) ____ lost or are in grave danger of losing any working knowledge of their mother tongue.

In (8) ____ cases, languages may decline or die in situ, but may be holding tenuously on in another environment. We can see examples in immigrant communities (9)_____ New York to South Africa. Furthermore, many dying languages can be hard to (10)_____ if their tradition was mostly oral, with few written records ever in existence.

(https://www. communicaid.com/business-language-courses/blog/why-are-languages-dying)

*in situ: in the original or correct place.   

Furthermore, many dying languages can be hard to (10)_____ if their tradition was mostly oral, with few written records ever in existence.

Trả lời bởi giáo viên

Đáp án đúng: c

give up: từ bỏ (v)

die out: cắt chết (v)
preserve: bảo tồn (v)

reverse: đảo ngược (v)

=> Furthermore, many dying languages can be hard to preserve if their tradition was mostly oral, with few written records ever in existence. 

Tạm dịch:  Hơn nữa, nhiều ngôn ngữ chết có thể khó bảo tồn nếu truyền thống của họ chủ yếu là qua truyền miệng, với rất ít văn bản từng tồn tại.

Tạm dịch bài:

Trong một bài báo được xuất bản gần đây trên tờ The New Yorker đã tìm hiểu sâu về những ngôn ngữ có nguy cơ bị lãng quên. Bài báo đã cảnh báo một mối lo ngại rằng có tới một nửa ngôn ngữ hiện nay đang gặp nguy hiểm và sẽ bị mất đi vào cuối thế kỷ 21, ngoài những gì được lưu giữ trong kho lưu trữ. Điều này có nghĩa là một ngôn ngữ chết trung bình cứ sau bốn tháng.

Ngôn ngữ bị lãng quên vì nhiều lý do. Một phần là do văn hóa. Ví dụ, nhiều nền văn hóa đã bị thuộc địa hóa hoặc bị chi phối bởi nền văn hóa khác. Thông thường, điều này được coi đàn áp văn hóa bản địa ngôn ngữ mẹ đẻ. Nếu những điều kiện này kéo dài đủ lâu, thì những ngôn ngữ này sẽ giảm dần, chỉ được nói trong bí mật hoặc hoàn toàn biến mất.

Vô số ví dụ tồn tại ở Bắc Mỹ, nơi người bản địa, hiện được gọi là người First Nations, đã bị mất hoặc có nguy cơ bị đánh mất tất cả kiến ​​thức về tiếng mẹ đẻ.

Trong các trường hợp khác, các ngôn ngữ có thể suy giảm hoặc biến mất tại một nơi, nhưng có thể được lưu giữ trong một môi trường khác. Chúng ta có thể thấy các ví dụ trong các cộng đồng di dân từ New York đến Nam Phi. Hơn nữa, nhiều ngôn ngữ chết có thể khó bảo tồn nếu truyền thống của họ chủ yếu là qua truyền miệng, với rất ít văn bản từng tồn tại.

Hướng dẫn giải:

Kiến thức:  Từ vựng

Câu hỏi khác