Listen and tick T (true) or F (false).
Question 1. People in Northern and Southern areas conduct the activity of visiting pagoda differently.
Question 2. Northern Vietnamese seem to be more sophisticated than Southern people.
Question 3. Northen Vietnamese do not bring many items to pagodas.
Question 4. Southern people simply ask for what they wish for.
Trả lời bởi giáo viên
Question 1. People in Northern and Southern areas conduct the activity of visiting pagoda differently.
Question 2. Northern Vietnamese seem to be more sophisticated than Southern people.
Question 3. Northen Vietnamese do not bring many items to pagodas.
Question 4. Southern people simply ask for what they wish for.
Question 1. People in Northern and Southern areas conduct the activity of visiting pagoda differently.
Đáp án: True
Giải thích:
Tạm dịch: Người dân ở khu vực phía Bắc và phía Nam tiến hành các hoạt động tham quan chùa theo những cách khác nhau.
Thông tin:
Although people in both Northern and Southern areas of Vietnam visit pagodas with the same purpose and the same meaning of this lofty tradition, the way they conduct this activity is of some differences.
(Mặc dù người dân ở cả miền Bắc và miền Nam Việt Nam đều đi lễ chùa với cùng mục đích và ý nghĩa như một truyền thống cao cả, cách họ tiến hành hoạt động này có một số khác biệt.)
Question 2. Northern Vietnamese seem to be more sophisticated than Southern people.
Đáp án: True
Giải thích:
Tạm dịch: Người miền Bắc dường như chăm chút hơn người miền Nam
Thông tin:
Northern Vietnamese seem to be more sophisticated in this spiritual custom
(Người miền Bắc dường như chăm chút hơn trong phong tục tâm linh này)
Question 3. Northen Vietnamese do not bring many items to pagodas.
Đáp án: False (sai)
Giải thích:
Tạm dịch: Người miền Bắc không mang nhiều vật phẩm đến chùa.
Thông tin:
a long list of items ranging from pork meat-roll and chicken or fruits, flowers, incense, hell-notes, real money and petition note written in Sớ script with wishes for the new year on
(danh sách dài các đồ lễ, từ thịt lợn cuộn và thịt gà hoặc trái cây, hoa, hương, ấn, tiền thật và Sớ với lời chúc cho năm mới)
Question 4. Southern people simply ask for what they wish for.
Đáp án: True (đúng)
Giải thích:
Tạm dịch: Người miền Nam chỉ đơn giản là yêu cầu những gì họ muốn.
Thông tin:
On the other hand, Southern people do not often bring so many offering items to pagodas, nor praying in rhyme and tune. They simply ask for what they wish for, and this is called “khấn nôm”.
(Ngược lại, người miền Nam thường không mang theo quá nhiều vật phẩm cúng dường cho chùa, cũng không cầu nguyện theo vần điệu và giai điệu. Họ chỉ đơn giản là cầu mong về những gì họ mong muốn, và điều này được gọi là “khấn nôm”.)
Although people in both Northern and Southern areas of Vietnam visit pagodas with the same purpose and the same meaning of this lofty tradition, the way they conduct this activity is of some differences.
Northern Vietnamese seem to be more sophisticated in this spiritual custom in which a long list of items ranging from pork meat-roll and chicken or fruits, flowers, incense, hell-notes, real money and petition note written in Sớ script with wishes for the new year on. When praying, people speak their wishes like a folk song with a rhyme and tune. On the other hand, Southern people do not often bring so many offering items to pagodas, nor praying in rhyme and tune. They simply ask for what they wish for, and this is called “khấn nôm”.
No matter how different they are in the two areas, the noble tradition of visiting pagodas retains its own real meaning, in which any barrier of age, status or sex is eliminated, everyone unites there, in a mutual spiritual world.
Mặc dù người dân ở cả miền Bắc và miền Nam Việt Nam đều đi lễ chùa với cùng mục đích và ý nghĩa như một truyền thống cao cả, cách họ tiến hành hoạt động này có một số khác biệt. Người miền Bắc dường như chăm chút hơn trong phong tục tâm linh này, điều này được thể hiện qua danh sách dài các đồ lễ, từ thịt lợn cuộn và thịt gà hoặc trái cây, hoa, hương, ấn, tiền thật và Sớ với lời chúc cho năm mới. Khi cầu nguyện, mọi người nói những điều ước của mình như một bài hát dân gian với vần điệu và giai điệu. Ngược lại, người miền Nam thường không mang theo quá nhiều vật phẩm cúng dường cho chùa, cũng không cầu nguyện theo vần điệu và giai điệu. Họ chỉ đơn giản là cầu mong về những gì họ mong muốn, và điều này được gọi là “khấn nôm”. Không có sự khác nhau ở hai khu vực, truyền thống cao quý về viếng chùa vẫn giữ ý nghĩa thực sự của riêng mình, trong đó bất kỳ rào cản về tuổi tác, địa vị hay giới tính bị loại bỏ, mọi người hợp nhất ở đó, trong một thế giới tâm linh tương hỗ.